Böckerna du inte får missa

Är precis vad det låter – ett häfte med en massa förslag på böcker för barn och föräldrar att läsa tillsammans. Böckerna i detta häfte följer barnets utveckling från cirka 3 års ålder till 6 års ålder. Häftet har kommit till för att uppmana och sporra till mer läsning.

Efter 25 lästa böcker får barnet en bokpresent och när alla böcker är lästa får barnet ytterligare en bokpresent. Vid varje tillfälle när barnet hämtar sin present är det viktigt att hen har med sig häftet och att ni kan se att barnet ritat vad hen tyckte om varje bok. På sidan 10 i häftet fyller ni i titel och författare på de båda gåvoböckerna.

Tanken är att häftet ska delas ut i samband med ett besök på BVC eller finnas väl synligt på biblioteken i länet. Till häftet finns också en upptryckt affisch i A3 och i affischer i A4 för utskrift. Se materialet som en tillgång att använda i samband med aktiviter på biblioteken.

Böckerna i häftet har barnbibliotekarierna Katarina Larsson på Sandvikens folkbibliotek, Annelie Lindeborg Ojamäe på Gävle stadsbibliotek och Hedda Winther på Ljusdals bibliotek valt ut. Hedda, Annelie och Katarina får ni stifta bekantskap med i filmerna nedan. Slutligen ett stort tack till Eskilstuna Stadsbibliotek som inspirerat oss.

Illustrationer som uppmuntrar till fantasi och språkglädje

Lena Sjöberg, illustratör och barnboksförfattare från Sandviken,
har gjort illustrationerna i häftet. Så här förklarar hon själv tankarna bakom illustrationerna; ”Blommorna får symbolisera själva läsandet och , bokens förmåga att uppmuntra fantasi, empati och språkglädje.
Jag vill förmedla en känsla av hur läsandet hjälper oss att se och få förståelse för mångfald och nyansrikedom”

För dig som vill veta mer

Betydelsen av att läsa även för riktigt små barn. En film av Sandvikens folkbibliotek och Trampolin.

Böckerna du inte får missa (pdf)

Affisch i A4 (pdf)

Böckerna du inte får missa på flera språk

Helgebiblioteken