Jens Larsson, vd för Vildriket

Vildriket driver besöksnäringen i Gävleborg framåt

Under onsdagskvällen stod det klart att Aurora Safaris tar hem årets Stora Turismpris 2023. Vildriket i Järvsö, tidigare Järvzoo, var en av de nominerade i riksfinalen av priset. Vinnaren utsågs för 30:e året i rad av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism tillsammans med Tillväxtverket.

– Vi är väldigt glada och tacksamma för att ha kommit till riksfinalen av Stora Turismpriset 2023. Det räckte inte hela vägen till vinst men nomineringen är ändå en stor bekräftelse på vårt engagemang för att driva på omställningen mot en hållbar och grön framtid. Våra varmaste gratulationer går till Aurora Safaris som vann årets fina utmärkelse. Tillsammans bygger vi en bättre och vildare värld, för både människa och planet, säger Jens Larsson, vd för Vildriket.

Vildriket är en unik destination belägen i Ljusdals kommun i Hälsinglands skogar och har genom årtionden engagerat sig i att bevara den biologiska mångfalden och främja en vildare värld. Denna särskilda plats har utvecklats konstant med fokus på djur, natur och bevarandet av den biologiska mångfalden.

– Vildriket skapar upplevelser där varje besök faktiskt gör en skillnad, vilket gör Vildriket till mer än ett besöksmål; Vildriket är en plattform för naturpositiv förändring, säger Johan Tunhult, strateg besöksnäring på Region Gävleborg.

Motiveringen för Vildriket från Region Gävleborg var:

”Vildriket är en banbrytande innovatör inom besöksnäringen som kombinerar forskning, natur, utbildning och affärsutveckling för näringslivet. De gör hållbarhet till normen, inte undantaget och utrustar alla, från företag till besökare, med verktygen att bli samhällsförändrare. En modig föregångare för en hållbar nordisk besöksnäring”.

Nominerade till Stora Turismpriset 2023 var:

Alma Löv Museum, Värmland
Österlen Spring Trail, Skåne
Åre Destination, Jämtland Härjedalen

Om Stora turismpriset

Stora turismpriset delas ut till ett företag eller annan organisation som på ett nytänkande och innovativt sätt bidragit till utveckling av besöksnäringen. Priset delas ut för 30:e året i rad av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism, vars syfte är att främja utveckling av kunskap inom svensk turism. Tillväxtverket är stiftelsens huvudman.