Ny ingång till förlossningen i Gävle från den 5 februari

Det pågår många byggarbeten på sjukhusområdet. Från och med den 5 februari har förlossningen en ny ingång, för att födande och besökare inte ska behöva hamna mitt i byggtrafiken.

Ingång 19 flyttar till sidan av huvudentrén och ger åtkomst till hisshallen som leder till bland annat förlossningen.

– Det pågår flera byggarbeten utanför akutmottagningen, i närheten av den gamla entrén till förlossningen. Vi flyttar tillfälligt ingång 19 för en säker och trygg entré för dig som ska till förlossningen, säger John Dahlgren, byggprojektchef.

Ingången flyttar den 5 februari. Den ligger i närheten av Gävle sjukhus huvudentré i direkt anslutning till den husdel där förlossningsmottagning och -avdelning ligger. Det finns ramp utanför och precis innanför dörren finns en korridor som leder till hissarna som går direkt till förlossningen.

Följ de orangefärgade skyltarna. Det finns en parkeringsplats precis utanför den nya ingången. Fler parkeringsplatser finns på den stora besöksparkeringen ungefär 200 meter bort.

Den tillfälliga ingången kommer att användas till dess att ingången till det nya hus som kallas 29X är färdig, beräknat till slutet av 2024.

Om du har frågor och funderingar gällande den nya ingången så prata med din barnmorska på mödravårdscentralen som är uppdaterad på vad som gäller.