Elever på lanthushållsskolan i Järvsö. Foto: Regionarkivet

Arkivens dag 2023: Folk i rörelse

Lördagen den 11 november 11.00-15.00 arrangeras Arkivens dag på Ljusdalsbygdens museum i Ljusdal. Regionarkivet kommer tillsammans med flera andra arkivinstitutioner att visa arkivmaterial på årets tema ”Färg och form”.

På plats på Ljusdalsbygdens museum kommer du som besökare få ta del av arkivhandlingar såsom ritningar, kartor och fanor kopplade till bland annat Ljusdals fackföreningsrörelser, Ljusdals sjukhus, naturbruksgymnasiet i Ljusdal, Ljusdals yrkesskola och Helsingegårdens lanthushållsskola i Järvsö.

Dagen bjuder på historiska utställningar och en stadsvandring på det lokala temat ”Folk i rörelse”.

Medverkande förutom regionarkivet är Ljusdalsbygdens museum, Länsmuseet Gävleborg, Arkiv Gävleborg och Ljusdals kommunarkiv.

Evenemanget är gratis och det bjuds på kaffe och kaka.